Huishoudelijk reglement?

Fun Divers Ieper vzw

Door lid te zijn van Fun Divers Ieper vzw maak je deel uit van onze community. Wij willen dan ook dat iedereen voluit van zijn of haar lidmaatschap kan genieten. Om dit mogelijk te maken en om het comfort en de kwaliteit van onze club te blijven garanderen hanteren wij een aantal basisregels. Eens je ervoor kiest om een lidmaatschap aan te gaan bij onze sportclub, verklaar je je dan ook expliciet akkoord met deze basisregels:

1. Opleidingen en trainingen: Zwembadopleidingen en trainingen zullen doorgaan op dinsdag en vrijdag    

Dinsdag van 19.30 – 20.45 : Zwembad De Amfoor, Iepersestraat 52, Moorslede                                                              Vrijdag opleidingen van 18-19.45 : zwembad De Amfoor, Iepersestraat 52, Moorslede.

2. Leden: De vereniging kent alleen vaste leden. Alle leden van de vereniging dienen gebrevetteerd duiker te zijn. Personen die in opleiding zijn tot een basiscursus kunnen als aspirant-leden aan de trainingen of activiteiten deelnemen, maar hebben geen stemmings- of beslissingsrecht binnen de vereniging en dienen zich aan de regels van de vereniging te houden.

3. Lidgeld: Om lid te worden van de vereniging dient ieder lid het door het algemeen bestuur vastgestelde lidgeld te betalen. Het lidgeld zal per kalenderjaar door het algemene bestuur vastgelegd worden, waarbij het bedrag desgewenst kan aangepast worden aan de noodwendigheden om het voortbestaan van de vereniging te garanderen. 

Het lidgeld dient vooruitbetaald te worden voor het komende kalenderjaar In het lidgeld zit, naast de deelname aan de trainingen, ook het duiken in Provinciaal Domein De Gavers (Harelbeke) en De Put van Ekeren (Antwerpen) vervat. Hiertoe zal de vereniging de benodigde overeenkomsten afsluiten. De toegang tot het zwembad zit niet in het lidgeld begrepen.

Het niet betalen van het lidgeld geeft aan het algemeen bestuur het recht de desbetreffende persoon uit te sluiten van alle activiteiten. Een lid kan op zelfstandige basis beslissen de club te verlaten, echter zonder aanspraak te kunnen maken op terugbetaling van een deel van het lidgeld.

4. Nieuwe leden: Voor de mensen die in de loop van het jaar een opleiding volgen en aansluitend lid van de club wensen te worden, werd een speciale regeling uitgewerkt. Het jaar, waarin de datum van de brevettering valt, zal de desbetreffende persoon gratis lid mogen zijn. Na dit jaar dient lidgeld betaalt te worden.

5. Niet-leden: Het is ook voor niet-leden mogelijk aan activiteiten van de club deel te nemen, mits een vergoeding. Wanneer niet-leden deelnemen aan trainingen zullen zij hiervoor vijf euro per training betalen, toegang tot het zwembad niet inbegrepen. Wie als niet-lid wenst deel te nemen aan duikactiviteiten van de club betaalt hiervoor tien euro per dag, los van de eventuele kosten van de activiteit zelf. Deze niet-leden dienen ook een bewijs van verzekering en een geldig duikbrevet voor te leggen. Deze personen dienen zich ook te schikken naar de regels van Fun Divers Ieper vzw, die op zijn beurt geen enkele verantwoordelijkheid ten aanzien van deze personen zal nemen.

6. Medische informatie: Ieder lid is verplicht, wanneer hij of zij bij de aanvang of in de loop van het lidmaatschap medische aandoeningen heeft of krijgt, die een rol kunnen spelen bij het duiken, het bestuur hiervan op de hoogte te brengen. Dit met het oog op het beperken van het risico op duikongevallen. Het bestuur verbindt zich ertoe eventuele meldingen met de noodzakelijke discretie te behandelen.

7. Trainingen: Wat de trainingen betreft dient ieder lid te zorgen voor eigen ABC-materiaal (basisuitrusting: duikmasker, snorkel, duikvinnen en loodgordel). Bij materiaaltrainingen kan tegen vergoeding bij de vereniging materiaal gehuurd worden, dat op een verantwoorde manier dient gebruikt te worden, waarbij schade zo veel mogelijk vermeden wordt. Alle materiaal dient afdoende gespoeld terugbezorgd te worden.

8. Huur materiaal: elk lid kan materiaal huren bij de club. De tarieven zijn ter beschikking in ons lokaal. Elk lid dient het huurmateriaal als goede huisvader te beheren en binnen de vooropgestelde termijn terug te bezorgen. Alle materiaal dient gespoeld en gedroogd terugbezorgd te worden. Bij te laat terugbrengen, of het niet-spoelen van materiaal kan er 50 EUR aangerekend worden. Bij defect of verlies kan een forfaitair bedrag (te bepalen ifv van de waarde van het object) aangerekend worden.

9. Gedrag

• Respect is cruciaal, dit zowel voor materiaal als voor medemens, ongeacht geslacht, ras, seksuele voorkeur, gewicht, huidskleur, …

• Het is verboden foto's en/of video's te maken van anderen zonder medeweten en goedkeuring.

• Grensoverschrijdend gedrag -op welke wijze dan ook- is ten strengste verboden.

• Stelen wordt niet getolereerd.

• Het bestuur wil voorkomen dat personen onder invloed van alcohol aan activiteiten deelnemen. Op basis daarvan kan de deelname aan de activiteiten en verstrekking van alcoholhoudende drank aan betreffende personen worden geweigerd. Bij veelvuldig voorvallen zal het bestuur hier de nodige sancties treffen.

10. Verzekering: Elk lid is verplicht zelf een verzekering af te sluiten bij een erkende verzekeringsmaatschappij, die beantwoord aan de vereisten van het door hem of haar behaalde hoogste brevet. Teneinde controle hierop door het bestuur mogelijk te maken is ieder lid verplicht het type en de vervaldatum van de verzekering aan het bestuur over te maken. Ieder lid is eraan gehouden deze verzekering elk jaar te vernieuwen. Het bestuur behoudt zich het recht toe, wanneer de vervaldatum nadert, het desbetreffende lid hier een herinnering over te sturen. Het niet afsluiten van een geldige verzekering is een voldoende grondige reden om een lid de toegang tot activiteiten of trainingen te ontzeggen. De vereniging zelf zal instaan voor het afsluiten van een BA-verzekering, die de aansprakelijkheid van de club en de leden ten opzichte van derden zal vrijwaren. Wanneer mensen van buiten de vereniging als gast deelnemen aan de activiteiten van de vereniging, dan zullen zij zelf de verantwoordelijkheid dragen bij eventuele geschillen of ongevallen. Bij dergelijke gevallen of het niet afsluiten van een verzekering van leden kan Fun Divers Ieper vzw hier op geen enkele wijze dan ook aansprakelijk worden gesteld.

11. Bestuur: Het bestuur van de vereniging berust bij het Algemeen Bestuur, dat als een goede huisvader de belangen van de vereniging zal behartigen. De vereniging machtigt de voorzitter en secretaris voor het ondertekenen van alle stukken betreffende de vereniging. Bij ontstentenis of verhindering van de voorzitter, zullen zijn taken waargenomen worden door de ondervoorzitter en bij diens afwezigheid door de oudste van de aanwezige bestuurders. Alle bestuurders zijn gebonden tot discretie in het hetgeen zij bij de uitoefening van hun mandaat vernemen.

12. Algemene vergadering: jaarlijks zal een algemene vergadering gehouden worden, waarop alle leden zullen uitgenodigd worden. De leden zullen binnen de wettelijk vastgestelde termijn door het bestuur hiertoe uitgenodigd worden waarbij de agenda van de vergadering zal worden meegedeeld. Naast de algemene vergadering zal het bestuur maandelijks samenkomen om de dagelijkse werking van de club te bespreken. De verslagen van de vergadering zijn voor de leden beschikbaar op aanvraag.

13. Duikactiviteiten en uitstappen: Wanneer de leden deelnemen aan activiteiten of uitstappen, georganiseerd door de club, dienen zij zich te houden aan de binnen de vereniging geldende regels en aan de algemeen geldende regels binnen de duiksport. Voor deze laatste verwijst de vereniging naar de binnen PADI geldende duikregels. Ieder lid dat onafhankelijk van een door de vereniging georganiseerde duikuitstap gaat duiken, zal op geen enkele wijze kunnen terugvallen op de garanties of verzekering van de vereniging. Het laattijdig (48 uur voor uitstap) annuleren van betalende uitstappen (Duiktank Transfo, Todi, Nemo 33, …) geeft geen recht op terugbetaling, aangezien deze reservaties in deze tijdspanne niet terug betaalbaar zijn. Voor duikweekends en duikreizen gelden de algemene regels van de huur -en/of reisovereenkomst inzake annulering.

14. Bij elke vraag, vermoeden of klacht over integriteitsschending -elke vorm van lichamelijk, seksueel, moreel of psychisch gedrag waarvan een lid vindt dat dit grensoverschrijdend is voor hem/haar of over een ander lid- kan terecht bij ons aanspreekpunt integriteit (API). Ann Depoorter is voor onze vzw de vertrouwenspersoon en te contacteren op 0498833986.

15. Door het feit van het betalen van lidgeld verklaart ieder lid zich akkoord met alle in dit huishoudelijk reglement en in de statuten van de vereniging vastgelegde regelgeving.

Bestuur

Jan Goossens

Voorzitter - Instructeur

jan.goossens@fundiversieper.be

Jelle Schotte

Penningmeester - Instructeur

jelle.schotte@fundiversieper.be

Johan Sercu

Secretaris

johan.sercu@fundiversieper.be

Dries Bryon

Materiaalmeester

dries.bryon@fundiversieper.be

Bart Bocket

Webmaster

bart.bocket@fundiversieper.be

Wij danken onze sponsors!!!